تاکید بر اهمیت دادهها در متحول ساختن کسبوکارها، صحبت تازهای نیست. اما چگونه میتوان حجم عظیمی از دادههای نامفهوم را به اطلاعاتی کاربردی و هدفمند تبدیل کرد؟ اینجاست که هوش تجاری وارد میدان میشود. در واقع هوش تجاری (BI)، مجموعهای از فرآیندهای فناورانهای است که به منظور جمعآوری دادههای سازمانی، پالایش و تحلیل آنها انجام میشود. هدف نهایی این فرآیندها، تولید اطلاعات و گزارشهای عملی و قابل استنادی است که به مشخص شدن دقیق عوامل موفقیت و شکست سازمان میانجامد و با علم به آنها، مدیران و تصمیمگیران سازمان میتوانند بهتر تصمیمگیری کنند.
خروجی ترکیب هنرمندانه فناوری و کسبوکار در قالب هوش تجاری، گزارشهای بصری و قابلدرکی است که در نهایت به سازمانها کمک میکند تا دادههای موجود را به اهرمی برای خلق ارزش در کسبوکار خود تبدیل کنند و در میدان رقابت، از رقبا پیش بیفتند.
مهمترین مزایای به کارگیری هوش تجاری در سازمانها عبارتند از:
•تسریع و بهبود تصمیمگیری در سازمان
•بهینهسازی فرایندهای تجاری داخلی
•افزایش سودمندی عملیاتی و بهرهوری
•برطرف کردن مشکلات تجاری لحظهای
•شناسایی روندهای نوظهور تجارت و بازار
•توسعه قویتر استراتژیهای تجاری
•کمک به افزایش فروش و یافتن منابع درآمدی جدید
•پیشی گرفتن از رقبا با خلق ارزشهای جدید
داتا با بهرهمندی از تیم قدرتمندی از متخصصان حوزه داده، آماده ارائه انواع خدماتی است که شرکتها برای تبدیل شدن به سازمانی دادهمحور به آن نیاز دارند.