داتا
منو موبایل

داتا

ارزیابی بلوغ داده - داتا

سنجش و ارزیابی سطح بلوغ داده در سازمانها

در جهان دیجیتال امروز، داده یکی از با ارزش‌ترین داده‌های هر سازمان و کسب‌وکاری به حساب می‌‌آید؛ اما صرف در اختیار داشتن داده‌ها، نمی‌توان به خلق ارزش قابل‌توجه از آن امیدوار بود. به عبارتی «مالکیت داده» و «داشتن امکان بهره‌برداری موثر از آن در جهت برآورده کردن اهداف سازمان»، دو مساله کاملا متفاوت هستند که کلید درک این تفاوت را باید در تعیین میزان بلوغ داده‌ای سازمان جستجو کرد.

در اختیار داشتن داده، مانند داشتن یک معدن طلا است. در چنین شرایطی شما می‌دانید که در آستانه دستیابی به ثروتی عظیم هستید، اما تا زمانی که راهی برای جداسازی  و پالایش طلا از دل سنگ‌ها و اضافات دیگر پیدا نشود، شما فرد ثروتمندی به حساب نمی‌آیید. 

در واقع توانایی استخراج طلا از دل سنگهاست که شما را به ثروت می‌رساند. در مورد مشابه نیز اگر شما داده‌های ارزشمندی در اختیار داشته باشید اما نتوانید از آن برای خلق اطلاعات مفید و کاربردی استفاده کنید، نمی‌توان روی ارزش آن داده‌ها چندان حساب کرد.

در مسیر تبدیل به یک سازمان داده محور ...

مدیریت داده بدون داشتن یک برنامه راهبردی هدفمند و منسجم امکان پذیر نیست. برنامه ‏ای که برای تدوین آن می ‏بایست به پارامترهای متعددی توجه شود. در واقع سازمانی می‌تواند در مسیر بهره‌برداری موثر از دارایی‌های داده‌ای خود گام بردارد که به سطح قابل‌قبولی از بلوغ داده‌ای رسیده باشد. برای ارزیابی میزان بلوغ داده‌ای سازمان، روش‌های متنوعی تعریف شده است.

با توجه به اهمیت ارزیابی بلوغ مدیریت داده، اولین پروژه پیشنهادی داتا به شما برای حرکت در مسیر تبدیل شدن به یک سازمان داده محور، ارزیابی سطح بلوغ فرآیندهای مدیریت داده در سازمان است. نتیجه این ارزیابی به عنوان نقشه راهی برای اجرایی سازی فرآیندهای حاکمیت داده در ادامه مورد استناد قرار می گیرد. 

پروژه ارزیابی بلوغ داده در داتا

پروژه ارزیابی بلوغ مدیریت داده از سوی داتا، با توجه به مدل‏های موجود و مطرح دنیا، توجه به هر صنعت و به فراخور ساختار سازمانی هر شرکت انجام می‌شود و مدلی برای ارزیابی وضعیت موجود شرکت ها ارائه می‏کند. استفاده از مدل‏های بلوغ داده یکی از روش‏های شناخته شده برای تشخیص وضعیت داده در یک سازمان است تا پس از آن بتوان با شناخت مناسب نسبت به نقاط قوت و ضعف، در مسیر تدوین یک برنامه درمان  اقدام کرد. این مدل ها برای ارزیابی ابعادی از مدیریت داده نظیر: کیفیت داده، کاتالوگ دارایی های داده، حفاظت و حریم خصوصی داده، استفاده از داده برای تحلیل، وضعیت دانش و مهارت های داده ای و فرهنگ سازمان در داده محور شدن کاربرد دارد.

 

نوآوری در این روش، ارائه مدل ارزیابی بلوغ مدیریت داده، متناسب با هر صنعت و فرهنگ و ساختار سازمانی هر شرکت از مزیت‌های داتا در ارائه این سرویس است. ارزیابی سطح بلوغ داده و تعیین مختصات وضعیت فعلی و هدف گذاری وضعیت مطلوب یکی از اقدامات راهبردی برای حرکت در مسیر بهره‌برداری از داده‌ها و تبدیل شدن به یک سازمان داده‌محور است و لازم است مورد توجه مدیران کسب‌وکارهای بزرگ قرار بگیرد.

نقطه قوت شرکت داتا این است که برای هر فرآیند ارزیابی از یک مدل مشخص استفاده نمی‌کند و متناسب با هر سازمانی مدل بومی سازی مختص آن سازمان را طراحی می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید:

021-86121854

021-86121856

021-86121935