نیمنگاهی به وضعیت هوش مصنوعی در سال 2025
با ورود به سال 2025 و مشاهده روند توسعه صنایع، شاهد آنیم که یکپارچه شدن هوش مصنوعی و تحلیلهای کلانداده به بازتعریف صنایع منجر شده و با خلق نوآوری، فرآیندهای تصمیمگیری در بخشهای مختلف را بهبود داده است. اکنون فناوری هوش مصنوعی در خط مقدم نوآوری جهانی قرار دارد و بهعنوان نمادی از اطمینان و برتری دادهها شناخته میشود. در حقیقت هوش مصنوعی کلید شکوفایی تمام ظرفیتهای بالقوه سازمانها است و به آنها این امکان را میدهد تا از بینشهای مبتنی بر داده بهرهبرداری کنند؛ کارایی عملیاتی را بهبود بخشند و نوآوری را تقویت کنند. در چشمانداز رقابتی امروز، استفاده از هوش مصنوعی نهتنها یک مزیت بلکه یک ضرورت برای موفقیت پایدار است.
هوش مصنوعی؛ از گذشته تا آینده
در فاصله سالهای 2020 تا 2024، انطباق سازمانها با هوش مصنوعی تسریع شده است و این مساله را باید مدیون توسعه فناوریهای جدید، افزایش سرمایهگذاری در این حوزه و همچنین بهبود شناخت افراد از ظرفیتهای تحولآفرین هوش مصنوعی در صنایع مختلف دانست.
توسعه بازار هوش مصنوعی
برآوردهای استاتیستا حاکی از آنست که ارزش بازار جهانی هوش مصنوعی در سال 2024، چیزی در حدود 184 میلیارد دلار بوده است و انتظار میرود که این عدد با نرخ رشد مرکب سالانه 28.46 درصد، تا سال 2030 به 826 میلیارد دلار برسد. در گزارش دیگری که از سوی Markets and Markets منتشر شده، پیشبینی میشود که اندازه بازار هوش مصنوعی تا سال 2027 به 407 میلیارد دلار برسد. چنین رشد چشمگیری به خوبی از سرمایهگذاریهای قابلتوجه در فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی شامل یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و رباتیک حکایت دارد.
نرخ انطباق صنایع با این فناوری
مطالعهای که در سال 2024 از سوی مکنزی انجام شد، نشان داد که 65 درصد از سازمانها شروع به استفاده از هوش مصنوعی مولد در کسب و کار خود کردهاند. چنین سازگاری گستردهای با این فناوری نوظهور، گواهی بر رشد آگاهی عمومی نسبت به ظرفیتهای هوش مصنوعی برای بهبود کارایی و بهرهوری است.
ترندهای سرمایهگذاری
بر اساس دادههای Crunchbase، سرمایهگذاران خطرپذیر (VCها) در سال 2024 چیزی در حدود 53 میلیارد دلار سرمایه جدید به بخش هوش مصنوعی تزریق کردهاند که این رقم 35 درصد بیشتر از کل سرمایهگذاری انجام شده در سال 2023 است. شرکتهای بزرگ فناوری، از جمله گوگل، مایکروسافت و آمازون، نیز بهطور قابلتوجهی هزینههای خود در حوزه هوش مصنوعی را افزایش دادهاند و به رشد بیشتر این بخش دامن زدهاند.
کاربردهای هوش مصنوعی برای صنایع مختلف
کاربردهای هوش مصنوعی روز به روز در حال افزایش است. این فناوری با خودکارسازی فرآیندها، بهبود فرآیندهای تصمیمگیری و بهبود کارایی، طیف گستردهای از صنایع را متحول کرده است. در کنار کاربردهایی که این فناوری برای صنایعی مانند خردهفروشی، بهداشت و درمان، حمل و نقل و لجستیک، بازاریابی، تجارت الکترونیک و تولید دارد، صنعت مالی یکی از صنایعی است که به شدت از این فناوری تاثیر پذیرفته.
هوش مصنوعی با فراهم کردن امکان کشف تقلبها، اعتبارسنجی، مدیریت ریسک، خرید و فروش الگوریتمی و توسعه ابزارهای هوشمندی مانند چتباتهای بخش خدمات مشتریان، بهبود قابلتوجهی در صنعت مالی ایجاد کرده است. اکنون سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند تراکنشها را به صورت آنی تحلیل کنند و با هدف پیشگیری از تقلب در تراکنشهای مالی، هرگونه رفتار مشکوک را به سرعت شناسایی و مسدود کنند.
اکنون سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی قادرند به سرعت حجم عظیمی از داده را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند و از این طریق میزان اعتبار و خوشنامی افراد را با دقت مطلوبی برای اعطای امتیازاتی مانند وام مورد ارزیابی قرار دهند. در کنار این موارد، ابزارهای هوشمند و مجازی طراحی شده با این فناوری مانند چتباتهای هوشمند، امکان پاسخدهی به سوالات مشتریان را به صورت 24/7 فراهم میکنند و از این طریق هم محدودیت سرویسدهی رفع میشود و هم نیاز به نیروی انسانی کاهش مییابد.
میزان آمادگی و نگرش عمومی به هوش مصنوعی
در گزارشی که از سوی PwC منتشر شد، امده است که اکنون درک عمومی نسبت به این فناوری به میزان قابلتوجهی مثبت است؛ بهطوری که 74 درصد از مصرفکنندگان اظهار کردهاند که در سال پیش رو، مشتاق استفاده از راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در زندگی روزمرهشان هستند. در کنار اینها انتظار میرود که در پی آشنایی بیشتر مردم با فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی، نگرش مثبت افراد به این فناوری در سال 2025 افزایش یابد.
چالشها و تاثیر بر نیروی کار
از سال 2020 تا 2024، رشد انطباق هوش مصنوعی با سرمایهگذاریهای قابلتوجه، پذیرش گسترده در صنایع مختلف و ادغام فزاینده در عملیات روزمره کسبوکارها همراه بوده است. با توجه به اینکه سازمانها همچنان در حال کشف و شناسایی مزایای هوش مصنوعی هستند، زمینه برای پیشرفتهای بیشتر آماده بوده و این فناوری در حال تغییر نحوه عملکرد و رقابت کسبوکارها در بازار جهانی است. سالهای پیش رو نویدبخش تحولات اساسی خواهد بود، زیرا هوش مصنوعی به بخش جداییناپذیر برنامهریزی و اجرای استراتژیک در تمام بخشها تبدیل میشود.
با وجود این رشد سریع، سازمانها با چالشهایی از جمله نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی دادهها و کمبود مهارتهای لازم در نیروی کار روبرو هستند. یک نظرسنجی در سال 2022 که توسط Gartner انجام شد، نشان داد که 54 درصد از سازمانها، کمبود نیروی انسانی ماهر را بهعنوان مانعی مهم برای بهکارگیری هوش مصنوعی گزارش کردهاند.
با تمام اینها به نظر میرسد که تأثیر چالشها و نیروی کار در سال 2025 بسیار عمیق خواهد بود و نیازمند اقدامات پیشگیرانه از سوی کسبوکارها و سیاستگذاران است. پرداختن به نگرانیهای مرتبط با جابجایی شغلی، سرمایهگذاری در برنامههای مهارتآموزی مجدد و اطمینان از دسترسی عادلانه به فرصتهای جدید برای مدیریت این گذار به سمت اقتصادی خودکارتر ضروری خواهد بود. با اتخاذ رویکردی فراگیر در ادغام هوش مصنوعی، ذینفعان میتوانند تأثیرات منفی را کاهش دهند و در عین حال از مزایای این فناوری تحولآفرین بهرهبرداری کنند.