داتا
منو موبایل

داتا

داده؛ قلب تپنده تصمیم‌سازی‌های بانکی آینده

شرایط و امکانات نهادهای مالی در سال گذشته یکی از موضوعات اصلی بسیاری از نشست‌های اقتصادی و نشریات تخصصی بود. زوال ارزهای فیات از یک سو و دستاوردهای پی‌درپی حاصل از هوش مصنوعی از سوی دیگر ما را به پرسیدن این سوال وا میدارد که قرار است امسال شاهد ظهور چه روندهایی در عرصه مالی باشیم؟ نهادهای مالی کشور ما با چه شتابی با این روندها همراه هستند و تا چه میزان دستخوش تغییر خواهند شد.

عصر تراکنش در گفت‌وگویی با مدیران و متخصصان حوزه مالی به این مباحث پرداخت و در ادامه بخشی از این پاسخ مدیرعامل داتا به سوال این نشریه را می‌خوانید. یکی از پرسش‌های اصلی این بود که کدام روندها در سال ۱۴۰۴ تعیین‌کننده‌تر خواهند بود.

علی گلزاده، مدیرعامل شرکت داتا، بر این باور است که باتوجه‌به رشد فین‌تک‌ها، تغییر رفتار مالی مشتریان و افزایش رقابت در صنعت بانکی، به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری‌های داده‌محور در این صنعت نقش پررنگ‌تری پیدا کند. این رویکرد می‌تواند تأثیر بسزایی بر خدمات و سرویس‌های بانکی بگذارد.*

او در پاسخ به خبرنگار تأکید می‌کند که به طور خاص، حوزه‌هایی مانند تسهیلات و بهبود تجربه مشتری بیش‌ازپیش به سمت تصمیم‌گیری مبتنی بر داده حرکت خواهند کرد. در حال حاضر، این روند آغاز شده اما هنوز در مراحل ابتدایی و کم‌رنگ است. پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده، این جریان شتاب بیشتری بگیرد. به‌عنوان نمونه، ارائه خدمات مدیریت مالی شخصی (PFM) که تاکنون عمدتاً در حوزه سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت، احتمالاً به‌تدریج وارد صنعت بانکی شود. در این مسیر، بانک‌های کوچک که از چابکی بیشتری برخوردارند، پیش‌گام خواهند بود. همچنین، این ابزارها می‌توانند با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، خدمات و پیشنهادهای مالی شخصی‌سازی‌شده‌ای را به مشتریان ارائه دهند.

مدیرعامل داتا در پاسخ به سوالی در مورد ترندهای مالی در سال 1404 بیان کرد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که تحت‌تأثیر استفاده از داده‌های مالی تحول خواهد یافت، اعتبارسنجی هوشمند است. سرویس‌های آنلاین ارائه‌دهنده تسهیلات در حال حاضر با نرخ نکول بالاتری نسبت به روش‌های سنتی مواجه‌اند. این مسئله نیازمند به‌کارگیری موتورهای اعتبارسنجی قدرتمند و روش‌های تحلیلی پیشرفته است تا بتوانند رفتار مالی افراد را با دقت بیشتری ارزیابی کنند و متناسب با آن، تسهیلات شخصی‌سازی‌شده ارائه دهند.

دیدگاه گلزاده که در بهار 1404 منتشر شد، نشان می‌دهد که آینده صنعت بانکی ایران، بیش از هر زمان دیگری، به توان تحلیل و بهره‌گیری از داده وابسته خواهد بود. وی در پایان اشاره کرد: از سوی دیگر، حوزه‌هایی مانند مبارزه با تقلب، کشف تخلفات مالی، قمار و پول‌شویی نیز که تاکنون عمدتاً بر اساس قوانین ثابت و مشخص مدیریت می‌شدند، به تدریج به سمت استفاده از الگوریتم‌های داده‌کاوی و هوش مصنوعی حرکت خواهند کرد. این تحول می‌تواند به کاهش ریسک‌های صنعت بانکی و افزایش دقت در شناسایی موارد تخلف کمک کند.

* این متن بخشی بود از گزارش «چه تحولاتی در راه است؟» که در شماره 94 عصر تراکنش منتشر شد.

مطالب مرتبط
دکتر علی گلزاده در شماره 98 عصر تراکنش

می‌خواهیم یکی از سه بازیگر اصلی اقتصاد داده کشور باشیم

علی گل‌زاده، متولد کرمان و مدیرعامل شرکت داتا، مسیر حرفه‌ای خود را از یک استارتاپ خانوادگی در کرمان آغاز کرد […]

18 دقیقه مطالعه مشاهده

تأسیس دبیرخانه دائمی رویداد «چالشگران هوش مصنوعی بانک تجارت» در داتا

شرکت داتا (داده و اعتبارسنجی تجارت ایرانیان) اعلام کرد در راستای توسعه دانش هوش مصنوعی و ترویج فرهنگ داده‌محور در […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

گزارش رویداد آموزشی «استراتژی و پیاده‌سازی هوش مصنوعی و عامل‌های هوشمند در بانکداری»

در دهه گذشته، صنعت بانکداری با موجی از فناوری‌های نوظهور روبه‌رو شده که به شکلی عمیق، نظم این صنعت را […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *