داتا
منو موبایل

داتا

روایت دومین حضور داتا در الکامپ

27امین دوره نمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر موسوم به الکامپ به پایان رسید و داتا با کوله‌باری از تجارب جدید، دومین حضور خود در این نمایشگاه را رقم زد. در مدت چهار روز برگزاری این نمایشگاه که از روزهای نهم تا دوازدهم تیر ماه 1403 در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در جریان بود، این شرکت ضمن رونمایی از جدیدترین محصولات خود، اقدام به برگزاری دو کارگاه آموزشی با محوریت «حاکمیت داده؛ رکن اساسی سازمان داده‌محور» و «اعتبارسنجی مشتریان با روش های یادگیری ماشین» کرد. اگرچه رونق حضور شرکتها و بازدیدکنندگان در این رویداد بسیار کمتر از حد انتظار بود، اما همین فراهم شدن امکان حداقلی برای تعامل با افراد از گروه‌های مختلف را شاید بتوان شاخص‌ترین دستاورد الکامپ امسال برای داتا به حساب آورد. زیرا این رویداد فرصتی فراهم کرد تا مجددا نام این شرکت به عنوان یکی از بازیگران تازه‌نفس اکوسیستم نوآوری و هوش مصنوعی کشور مطرح شود.

برگزاری کارگاه های آموزشی در حاشیه نمایشگاه الکامپ

میزبانی از مدیران بانک تجارت

داتاتجارت که به عنوان عضوی از خانواده تفتا و در کنار هفت زیرمجموعه دیگر، در غرفه این هلدینگ حضور یافته بود، در مدت برگزاری نمایشگاه، از بازدیدکنندگان بسیاری از جمله مدیران ارشد بانک تجارت و علاقه‌مندان دنیای هوش مصنوعی میزبانی کرد. از جمله مهم ترین بازدیدکنندگان داتا در نمایشگاه امسال، می‌توان به مرتضی ترک تبریزی، رییس هیات مدیره بانک تجارت؛ هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت؛ امیرحسین داوودیان، معاونت مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت و محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک تجارت اشاره کرد که ضمن بازدید از محصولات جدید شرکت، با مدیرعامل و مدیران محصولات مختلف داتا به گپ و گفت پرداختند.

بازدید معاونت مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت از غرفه داتا

ترک تبریزی که در جریان بازدید خود از غرفه تفتا، از داتا و دیگر زیرمجموعه‌های این شرکت به عنوان اعضای خانواده فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک تجارت دیدن کرد، پیشرفتهای ایجاد شده توسط این شرکتها را چشمگیر و تحسین برانگیز خواند. او در بخشی از اظهارات خود و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دستاوردهای ایجاد شده در این زمینه گفت: در حال حاضر تفتا تمامی ماژول‌هایی که یک بانک در بخش IT به آن نیاز دارد را توسعه داده است و خوشبختانه به‌خوبی توانسته‌ایم پاسخگوی تمام نیازهای فناورانه بانک تجارت باشیم. او در ادامه اضافه کرد: اکنون شاهد آنیم که تفتا در این مسیر روزبه‌روز ورزیده‌تر و آماده‌تر می‌شود و باعث خرسندی است که این هلدینگ، با وجود تحریم‌ها و فشارهای موجود، پرقدرت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.

حضور هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت در غرفه داتا

هادی اخلاقی، مدیرعامل بانک تجارت نیز در جریان بازدید خود از این غرفه، به نقش‌افرینی بانک تجارت در بحث توسعه اقتصاد دیجیتال طی مدت اخیر اشاره کرد و گفت: «در سه سال گذشته و حسب اینکه استراتژی بانک به‌گونه‌ای بود که بتواند از ظرفیت‌های حوزه فناوری برای تحقق بانکداری دیجیتال به معنای واقعی استفاده کند، تلاش‌های زیادی انجام شد؛ به‌ویژه آن که این استراتژی موجب شد که ساختار درون‌سازمانی بانک تجارت در حوزه فناوری دست خوش تغییر و تحول شود.» اخلاقی در ادامه افزود: « در حال حاضر در مجموعه بانک تجارت عملاً از سیستم‌های متفرقه‌ای که درگذشته وجود داشت، مهاجرت کرده‌ایم و در حال کار روی سیستم متمرکز و یکپارچه‌ای هستیم که برگرفته از الگوهای نو، نرم‌افزارهای جدید و معماری نوین است.»

او در ادامه اضافه کرد: «از طرف دیگر در بخش برون‌سازمانی نیز مجموعه‌های وابسته به بانک تجارت که بخشی از سهام یا تمام سهامشان وابسته به این بانک است، در حوزه‌های تخصصی خودشان شروع به توسعه‌دادن فعالیت‌هایشان کردند. اکنون تعداد مجموعه‌های وابسته به بانک، به‌خصوص آنهایی که می‌توانستند ارزش‌افزوده‌ای جدیدی را برای بانک خلق کنند و موجب ارائه خدمات متنوع‌تر، باکیفیت‌تر و بیشتری شوند نیز افزایش یافته است. حالا به طور محسوس تعداد شرکت‌هایی که به‌عنوان همکار بانک تجارت در حوزه تولید و ارائه خدمات جدید شناخته می‌شوند، دوبرابر شده و این پیشرفتی بزرگ است.»

تعامل با فعالان اکوسیستم

با وجود حضور پررنگ مدیران و معاونان ارشد بانک تجارت در غرفه تفتا در الکامپ امسال، شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ از جمله داتا، از بازدیدکنندگان دیگر نیز میزبانی شایسته‌ای کردند. داتا که بخشی از برنامه حضور خود در الکامپ امسال را به رونمایی از دستاوردها و محصولات جدید خود اختصاص داده بود، شماری از این محصولات را در پنل‌های تعاملی تعبیه شده در محل غرفه، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد. چت‌بات هوشمند داتا، یکی از این موارد بود که با هدف پاسخ به سوالات مشتریان بانک تجارت طراحی و توسعه داده شده است. افراد با حضور در غرفه داتا این امکان را داشتند تا از نزدیک با این چت‌بات هوشمند کار کنند و با توسعه‌دهندگان آن به بحث و گفتگو بپردازند.

تعامل مدیران داتا با فعالان اکوسیستم نوآوری کشور

سامانه مدیریت ریسک، از جمله محصولات دیگر داتا بود که با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد. این سامانه که با هدف سنجش و مدیریت ریسک مجموعه بانک تجارت توسعه داده شده، قابلیت پیاده‌سازی در کسب‌وکارهای فعال در صنایع دیگر از جمله صنعت پتروشیمی را نیز داراست. پیاده‌سازی چنین سامانه‌ای در هر کسب‌وکار، می‌تواند ریسک‌های متعددی که متوجه سازمان است را کاهش دهد و مدیران را در کنترل بهتر شرایط و با اتکا به علم داده‌ها یاری کند.

روابط عمومی داتا تجارت در تشریح دستاوردهای نمایشگاه الکامپ امسال برای این شرکت اعلام کرد: «هر نمایشگاهی از جمله الکامپ امسال، فرصت ارزشمندی برای ماست تا بتوانیم از دستاوردها و توانمندی‌های خود به عنوان یک بازیگر نوظهور در این حوزه پرده برداریم و بدون شک همین تعاملات با مدیران شرکتها و علاقه‌مندان این حوزه، مهم‌ترین خروجی نمایشگاه برای ماست. اگرچه در دو روز پایانی و خصوصا روز اختتامیه، شور و هیجان و حضور بازدیدکنندگان بسیار چشمگیرتر شد، اما مجموعا از چنین نمایشگاهی که یکی از مهم ترین رویدادهای جامعه فناوری ایران است انتظار بیشتری داشتیم.‌»

طبق اظهارات مدیران داتا، آنچه بیش از همه در مراجعات بازدیدکنندگان مختلف از غرفه داتا به چشم می‌خورد، سوالاتی بود که پیرامون چگونگی کارکرد این سامانه‌ها خصوصا سامانه مدیریت ریسک مطرح می‌کردند و کنجکاو بودند که بدانند این شرکت برای سازمان آنها چه پیشنهاداتی می‌تواند داشته باشد. در کنار اینها، نمایشگاه الکامپ فرصتی برای کارجویان نیز بود تا ضمن صحبت با مدیران این شرکت، از فرصت‌های شغلی و کارآموزی موجود برای کسب درآمد و تجربه آگاه شوند.

نخستین حضور رسمی داتا با هویت بصری جدید

یکی دیگر از رخدادهای مهم الکامپ امسال برای داتا این بود که نخستین حضور رسمی با هویت بصری جدید خود را تجربه ‌کرد. این شرکت که پیشتر و در آستانه برگزاری الکامپ خبر ری‌برندینگ خود را اعلام کرده بود، سرانجام با لوگو و هویتی جدید به استقبال بازدیدکنندگان رفت. بر اساس جزییات ارائه شده، داتا شعار جدید «نگاه هوشمند به داده» را برای خود برگزیده و تاکید کرده است که این شعار در کنار تمامی المان‌های بصری جدیدی که برای این برند طراحی شده‌اند، قرار است بازتاب کاملی از چیزی باشند که داتا قرار است در قالب آنها به نقش‌آفرینی در اکوسیستم نوآوری کشور بپردازد.

در مجموع آنچه بیش از همه در الکامپ امسال به چشم می‌آمد و انتقادات زیادی را برانگیخت، همان کم‌رونق بودن نمایشگاه و تعداد کم بازدیدکنندگان نسبت به دوره‌های گذشته بود که شاید بتوان آن را متاثر از رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری دانست که درست روز قبل از نمایشگاه برگزار شد. اگرچه در روزهای پایانی نمایشگاه، غرفه‌داران بهبودی نسبی را در هیجان مخاطبان برای بازدید از غرفه‌ها شاهد بودند، اما به طور کلی این رویداد با استانداردهای معمول حضور نمایشگاهی فاصله زیادی داشت و جا دارد تا توجه بیشتری برای تقویت شور و هیجان برگزاری چنین رویدادهایی به کار گرفته شود.  

مطالب مرتبط
یادداشت علی گل زاده در عصر تراکنش

نبرد متخصصان و ماشین در زمین «تحلیل داده»

هوش مصنوعی هر روز در حال فتح حوزه‌های جدید است؛ در ادامه دستاوردهایی که این فناوری در تولید انواع مختلف […]

3 دقیقه مطالعه مشاهده
شناسایی هوشمند اختلال اتیسم در کودکان زیر 4 سال

شناسایی هوشمند اختلال اتیسم در کودکان زیر 4 سال

تشخیص زودهنگام اختلال اتیسم در کودکان زیر 4 سال، از طریق تحلیل صدای گریه آنها با مدل‌های هوش مصنوعی ممکن […]

< 1 دقیقه مطالعه مشاهده
داتا؛ اعتبارسنجی از آرژانتین

داتا؛ اعتبارسنجی از آرژانتین

داتا، انتخاب «پیوست» برای نگارش گزارش بخش استارتاپ‌گردی شماره 126 این ماهنامه بود. در بازدید خبرنگاران عزیز این مجموعه از […]

6 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *