داتا
منو موبایل

داتا

سه ماموریت اصلی حکمرانی داده در سال پیشِ رو

با رشد حجم و ارزش استراتژیک داده‌ها، ضرورت اجرای یک برنامه جدی و موثر برای حکمرانی داده،‌ بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. حالا که در حال سپری کردن نخستین ماه‌های سال هستیم، بهترین فرصت است تا مدیران و متصدیان داده‌ها در هر سازمان، اهداف مشخصی را برای ایجاد تحولی مثبت در خروجی‌های هر بخش تعریف کنند.

اگر بنا باشد سه مورد از اصلی‌ترین اهداف حکمرانی داده را که ارزش اولویت‌بخشی دارند ذکر کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دستیابی به ارزش‌های تجاری محسوس با بهره‌مندی از منابع داده‌ای
  • ارتقا سواد و فرهنگ داده‌ای سازمان
  • استفاده از تحلیل‌های داده‌محور برای بهبود فرآیند تصمیم‌‌گیری در سطوح ارشد سازمان

با تمرکز بر این اهداف کلیدی، مدیران بخش داده و تیم‌های آنها می‌توانند کاربری داده در سازمان را به حداکثر برسانند؛ به قدرتمند شدن کاربران در امور مختلف کمک کنند و تفکر داده‌محور در سطح سازمان را تسهیل کنند.

حالا که بر ضرورت تعریف چنین اهدافی واقف شدیم، این سوال مطرح است که گام‌های تاکتیکی تحقق این اهداف و اجرای آنها در یک سطح کیفی مطلوب کدامند؟ در ادامه قصد داریم با ذکر یک راهنمای عملی برای اجرای این برنامه‌ها، الهام‌بخش پیشرفت تیم‌های داده و کل سازمان شویم.

هدف 1: استخراج ارزش‌های تجاری ملموس از دل داده‌ها

«حکمرانی داده»، با نقش‌آفرینی در استخراج ارزش‌های تجاری ملموس، نقش مهمی در هدایت سازمان ایفا می‌کند. بی‌راه نیست اگر مهم‌ترین هدف سازمانها در سال پیش رو را، همین استخراج ارزش‌های تجاری از دل دارایی‌های داده‌ای سازمان بدانیم؛ این کار را می‌توان با هم‌سوسازی ابتکارات حکمرانی با شاخص‌های کلیدی عملکرد و استراتژی‌های به انجام رساند. برای دستیابی به این مهم، باید پیش از هر چی مجموعه داده‌های ارزشمندی که شامل اطلاعات قابل‌توجهی از عملیات، تصمیمات و نوآوری‌های سازمان هستند را شناسایی و اولویت‌بندی کرد. برخی از بهترین کارهایی که در این مورد می‌توان انجام داد، عبارتند از:

  • از یک کاتالوگ داده برای ایجاد انبار کاملی از تمامی مخازن داده‌ای کسب‌کار استفاده کنید. خواص منحصربفردی مانند کارکرد، جریان و حساسیت آنها را برای تعیین ارزشهای آنی و آتی دارایی‌ها آورد کنید.
  • با به‌کارگیری سیستم‌های امتیازدهی اختصاصی، دارایی‌های داده‌ای را به دسته‌های مختلفی مانند «عامل حیاتی»، «دارای حساسیت تجاری»، دارای پایه عملیاتی و یا بخش‌های موروثی تقسیم کنید.
  • در دوره‌های زمانی مشخص و یا با تغییر دارایی‌ها و ارزش‌‌های داده‌ای، عملکردمجموعه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.

هدف نهایی چنین اقداماتی، شناسایی ارزش‌های سازمانی و حساسیت‌های هر کدام از دارایی‌های داده‌ای است. چنین رویکرد متعادلی این امکان را فراهم می‌آورد که در کنار انطباق و توجه به امنیت داده‌ها، بتوان از آنها برای کمک به بهبود نوآوری در سازمان بهره‌مند شد.

همزمان با تعیین و دسته‌بندی دارایی‌های بااهمیت‌تر، هماهنگی لازم را با سهامداران مختلف شرکت برای برآورده کردن نیازها و استانداردهای کیفی مدنظرآنها به عمل آورید. اینکه آنها برای دستیابی به دقت لازم، تکمیل، تداوم و انجام به موقع فرآیندها به چه ویژگی‌های مشخصی نیاز دارند. از دیدگاه‌های مطرح شده، برای تعریف سیستم‌ها و چارچوب‌های بهتر کیفیت داده استفاده کنید.

در نهایت، تمرکز شما باید بر پیشروی در مسیری فراتر از مدیریت عمومی داده‌ها معطوف باشد: به همین منظور، ابتکارات حکمرانی هدفمندی را اجرایی کنید که باعث بهبود تصمیم‌گیری، بهبود محصولات و خدمات و همچنین بهینه‌سازی فرآیندها شود. در کنار این مورد، انباری از تمامی دارایی‌های داده‌ای اولویت‌دار، اسناد نتایج و خروجی‌ها و همچنین گزارشی از ارتباط آنها با خروجی‌های مختلف کسب‌وکار تهیه کنید.

هدف 2: ارتقا سواد داده و ترویج یک فرهنگ داده‌محور

سواد داده را می‌توان توانایی خواندن، درک، بحث و کار با داده‌ها دانست؛ بنابراین ارتقا سواد داده‌ای کارکنان و ترویج یک فرهنگ داده‌محور، باید یکی از اولویت‌های اساسی سازمانها در سال پیش رو باشد.

برای تحقق این هدف، از ایجاد برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی شده‌ای که با نیازهای تیم‌ها و سازمان شما هم‌خوانی دارد شروع کنید. خروجی مطلوب چنین اقدامی، پرورش کارکنانی است که می‌توانند به صورت کاملا روان، درباره نیازهای دادهآی، منابع و مصارف آن بحث و گفتگو کنند. بنابراین تلاش کنید با استفاده از تصویرسازی و ایجاد نمودارها، اسناد ساده‌ای ایجاد کنید که با زبانی غیرفنی به تشریح چنین فرآیندهایی می‌پردازند.

اصلا بهتر است که کاتالوگ داده‌ای که دارای واژه‌نامه‌ای تجاری باشد نیز تهیه کنید. چنین اسنادی می‌توانند در قالب منابع متمرکزی برای درک بهتر دارایی‌های داده‌ای و محیط شما مورد استفاده قرار بگیرند. تجهیز این اسناد با تصویرسازی‌های جذاب و بیانی غیرفنی و ساده، به ابزار مفیدی تبدیل می‌شود که کاربران داده‌ها، در هر سطح فنی و میزان درکی که از چنین مباحثی دارند، بتوانند مفاهیم داده‌ای پیچیده را درک کرده و درباره آنه بحث کنند.

در کنار این مورد، حمایت از فرهنگ و ابتکارعمل‌هایی که در هر سطح اجرایی بهره‌مندی از داده‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس آنها را در اولویت قرار می‌دهند، مهم خواهد بود. مدیران و رهبران شرکتها باید تلاش کنند که تصمیم‌گیری و اقدام داده‌محور را در سازمان مدل‌سازی کنند. به کارکنانی که موفق شده‌اند فهم‌داده‌ای را به ارزش‌های ملموس تجاری تبدیل کنند، توجه کنید و با روایت داستان تجارب و موفقیت‌های آنان در جمع، مشوق حرکت دیگر کارکنان در این مسیر شوید.

هدف 3: بهبود تصمیم‌گیری از طریق داده‌ها

با انجام اقدامات زیر، می‌توانید موتور تصمیم‌گیری بهینه در سازمان خود طی سال پیش رو را روش کنید:

انجام تحلیل‌های آینده‌نگری که به انجام برنامه‌ریزی‌های آگاهانه‌تر کمک می‌کند:  از مدل‌های یادگیری ماشین برای ایجاد بینش عمیق‌تری از رخدادهای شرکت استفاده کنید. از نوآوری‌های ساختارمند و در عین‌حال تجربه‌گرایانه‌ای که به تعادل بیشتر حکمرانی و نوآوری می‌انجامد، حمایت کنید.

  • تمرکز خود را بر دسترسی آنی و مداوم به داده‌ها و همچنین گزارش‌دهی منظم برای کمک به تسریع تصمیم‌گیری‌ها قرار دهید. با ایجاد هاب‌های مرکزی داده، از مخازن داده تمرکززدایی کنید. همکاری و تعامل میان بخش‌های حکمرانی، فناوری اطلاعات، تحلیل‌ها و واحدهای مختلف کسب‌وکار را تسهیل و ترویج کنید.
  • عملکرد حاصل از این اقدامات و تاثیری که بر تصمیمات اتخاذشده بر مبنای دارایی‌های داده‌ای اولویت‌یافته داشته‌اند را مرتبا رصد کنید. برای کمیت‌بخشی ارزش‌های کسب‌وکاری ایجاد شده، بر پارامترهای کلیدی نظارت کنید و با تعریف چرخه‌هایی برای گرفتن بازخورد، به بخش‌هایی که کارایی موردانتظار را نداشته‌اند، بپردازید.

پیش از هرچیز، با هدف دستیابی به بینشی عمیق‌تر برای برنامه‌ریزی استراتژیک، بر یادگیری ماشین و مدلهای آینده‌نگر تمرکز ویژه کنید. میان رویکرد تجربه‌گرایانه و ساختارهایی که از نظارت‌های سفت و سختی برای حفظ حکمرانی و در عین‌حال ترغیب نوآوری و کاوش بهره می‌برند، تعادل برقرار کنید.

در گام بعدی، بر تسریع فرآیندهای تصمیم‌گیری از طریق ایجاد هاب‌های متمرکز و مطمئن داده که به تمرکززدایی سیلوهای اطلاعاتی تمرکز کنید. میان واحدهای تجاری، داده و تحلیل، ارتباط جدی و منظم ایجاد کنید تا امکانی در ذهن سازمان ایجاد شود که میان بینش‌ها و اقدامات پل زده شود.

در ادامه، برای دسترسی ساده‌تر، هماهنگی بیشتر و ایجاد درک مشترک از اینکه چگونه داده و اهداف، به انتخاب بهتر کمک می‌کنند، پروتکل‌های داده را بازطراحی کنید. این تمرکز باید بر دموکراتیزه کردن داده‌ها برای کمک به اخذ پرانرژی و در عین حال اخلاقی تصمیمات معطوف باشد.

  • امکان دسترسی به داده‌های کیفی در زمانهای دلخواه فراهم کنید؛ این کار باید از طریق ایجاد یک مسیر متعادل برای اجرای تحلیل‌های خودمختارانه‌ همراه با اعمال کنترل‌های امنیتی دقیق انجام شود تا از یکپارچگی داده‌ها نیز حفاظت شود.
  • مدیران کسب‌وکار را به کار تیمی با متخصصان داده تشویق کنید و این هدف را با استفاده از تعریف پروژه‌هایی که بر دریافت مکرر بازخورد تاکید دارند برآورده کنید.
  • چارچوب‌هایی را که میان مدل‌های آینده‌نگر پیشنهادی و قضاوت‌های انسانی بر اساس فاکتورهای مشهود تعادل برقرار می کنند، مشخص کنید

در پایان، از طریق اجرای عملکرد نظارت‌شده، میان تصمیمات و ارزش‌های تجاری ارتباط برقرار کنید. حلقه‌های فیدبکی تعریف کنید که به شناسایی مواردی می پردازند که عملکرد مطلوب در آنها حاصل نشده است و با این‌کار بستری برای بهبود مداوم نرخ بازگشت سرمایه تصمیمات داده‌محور ایجاد کنید.

تحول داده‌ای خود را در سازمانتان آغاز کنید تا شاهد رشد سریع و نتایج لذت‌لبخش آن باشید و بهبود قابل‌توجهی را در بینش بلندمدت سازمانتان تجربه کنید.

نتیجه‌گیری

با در پیش گرفتن اقداماتی برای حکمرانی جسورانه داده‌ها، خلق ارزش کنید، سواد داده‌ای سازمان را بالا برده و تصمیم‌گیری استراتژیک را بهبود دهید. با اجرای چنین رویکردی، مطمئن باشید که تحولی جدی در انتظار سازمان شما خواهد بود.

روح کارآفرینی کسب وکارتان را با رویکرد پیشنهاد شده تلفیق کنید تا با تجربه تغییرات و رصد تاثیرات آنها برای تطبیق با شرایط سازمان، به بهترین نتایج دست پیدا کنید. تلفیق حکمرانی داده‌ها با اهداف تجاری کسب وکار، باعث باز شدن گره رشد و نوآوری در سازمانتان خواهد شد.

در گام‌های بعدی، تلاش کنید تا با همراهی تیم‌های مختلف، نقشه راهی تعریف کنید. اهداف کوتاه مدتی که به تحقق بهتر اهداف اصلی کمک می کنند مشخص کنید و تلاش کنید گام به گام بر اساس این اهداف پیش بروید.

منبع:datagalaxy

مطالب مرتبط
مهم‌ترین ترندهای هوش مصنوعی در سال 2025

مهم‌ترین ترندهای هوش مصنوعی در سال 2025

بدون شک هوش مصنوعی را باید یکی از پرسروصداترین فناوری‌های سال 2025 دانست و پیش‌بینی می‌شود این فناوری، با فتح […]

6 دقیقه مطالعه مشاهده
شناسایی هوشمند اختلال اتیسم در کودکان زیر 4 سال

شناسایی هوشمند اختلال اتیسم در کودکان زیر 4 سال

تشخیص زودهنگام اختلال اتیسم در کودکان زیر 4 سال، از طریق تحلیل صدای گریه آنها با مدل‌های هوش مصنوعی ممکن […]

< 1 دقیقه مطالعه مشاهده
کاربردهای تجزیه‌وتحلیل‌های پیشگو در بحث مدیریت ریسک

کاربردهای تجزیه‌وتحلیل‌ پیشگو در بحث مدیریت ریسک

تجزیه‌وتحلیل‌های پیشگو حالا دیگر به یکی از ضرورت‌های صنعت مالی تبدیل شده‌اند و این ضرورت در بحث مدیریت ریسک بیش […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *