مراحل پیادهسازی استراتژی حاکمیت داده
پیادهسازی استراتژی حاکمیت داده نیازمند یک رویکرد سیستماتیک است. در اینجا یک راهنمای گامبهگام ارائه شدهاست که اقدامات کلیدی لازم برای پیادهسازی استراتژی حاکمیت داده را شرح میدهد:
۱. تعیین اهداف کلی و خرده هدف های واضح
این استراتژی شامل اطمینان از انطباق با مقررات، بهبود خدمات مشتری یا افزایش کارایی عملیاتی می باشد. به عنوان مثال، یک بانک متوسط ممکن است کاهش ۲۰ درصدی خطاهای پردازش داده تا پایان فصل مالی بعدی را به عنوان یک راه برای افزایش کارایی عملیاتی هدفگذاری کند.
۲. انجام ارزیابی موجودی دادهها
قبل از تدوین استراتژی حاکمیت داده، اطلاع داشتن از اینکه چه دادههایی دارید، در کجا ذخیره شدهاند، چه کسانی از آن استفاده میکنند و چگونه استفاده میشوند، ضروری است.
به عنوان مثال، در یک بانک منطقهای، تیم دادهها ممکن است یک ارزیابی از تمام پایگاههای داده و مجموعه دادههای استفاده شده در عملیات خود را انجام داده و جزئیات استفاده، ذخیرهسازی و مدیریت دادهها را یادداشت کند.
۳. شناسایی حوزههای داده، مالکان حوزه و مصرفکنندگان
یک گام حیاتی در حاکمیت داده، شامل طبقهبندی دادهها به حوزههای مختلف (مانند: دادههای مشتری، دادههای تراکنشی)، تعیین مالکان حوزه و شناسایی مصرفکنندگان برای هر حوزه است. به عنوان مثال، در یک بانک، رئیس خدمات مشتری ممکن است مالک حوزه دادههای مشتری و تیمهای بازایابی، فروش و خدمات مشتری، مصرفکنندگان باشند.
۴. تعیین نقشها و مسئولیتهای حاکمیت داده
این استراتژی شامل شناسایی مالکان داده، ناظران داده، محافظان داده و کاربران است. به عنوان مثال، مسئولیت نظارت بر اجرای کلیه فعالیتهای حاکمیت داده ممکن است به عهده رئیس دادهها (CDO)[1] باشد، در حالی که حافظان داده مسئولیت اطمینان از کیفیت، دقت و انطباق دادهها در حوزههای خاص خود را دارند.
۵. توسعه چارچوب حاکمیت داده
این استراتژی شامل ایجاد یک ساختار است که تعیین میکند چگونه دادهها پردازش میشوند، چه کسی مسئول بخشهای مختلف داده است و فرآیندهای مرتبط با حفظ و محافظت از دادهها چگونه انجام میشوند.
۶. پیاده سازی ابزارها و فناوریهای حاکمیت داده
بهکارگیری ابزارها و فناوریهای مناسب مانند کاتالوگهای داده، ابزارهای ردیابی مسیر داده، ابزارهای کیفیت داده و ابزارهای حفاظت از داده، برای موفقیت استراتژی حاکمیت داده بسیار حیاتی است. این ابزارها در کشف داده، مدیریت کیفیت داده، حفاظت از داده و مدیریت کلی کمک میکنند.
۷. تعیین شاخصهایی برای اندازهگیری پذیرش و کارایی چارچوب حاکمیت داده
تعیین شاخصهای واضح به شما کمک خواهد کرد تا کارایی استراتژی و چارچوب حاکمیت داده خود را اندازهگیری کنید. این شاخصها ممکن است شامل امتیازهای کیفیت داده، استفاده از داده، شاخصهای انطباق و نتایج کسبوکار مرتبط با اقدامات داده باشند.
۸. ارائه یک برنامه آموزش و آموزش مداوم
حاکمیت داده یک پروژه یکبار مصرف نیست، بلکه یک برنامه بلندمدت است که برای موفقیت خود نیازمند یادگیری و سازگاری مداوم است.
۹. نظارت و اندازهگیری پیشرفت
بهطور منظم بر شاخصهای مدیریت دادهای خود نظارت کنید تا پیشرفت را پیگیری کرده و در صورت نیاز، اصلاحات لازم را اعمال کنید. این استراتژی ممکن است شامل بازرسیهای منظم در زمینه کیفیت داده، بررسیهای انطباق و نظارت بر استفاده و تأثیر داده باشد. به عنوان مثال، تیم حاکمیت داده بانک ممکن است ارزیابیهای دورهای انجام دهد تا زمینههای بهبود، مانند بهبود نظارت بر کیفیت داده یا به روزرسانی تدابیر امنیت داده را شناسایی کرده و تغییرات لازم را پیاده کند تا به بهبود مستمر دستیابد.
۱۰. ترویج فرهنگ مبتنی بر داده
هدف این استراتژی اطمینان حاصل کردن از آن است که تمامی کارکنان در سراسر سازمان به درستی ارزش دادهها را درک کنند و به دیدگاههای مبتنی بر داده دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، این استراتژی سعی دارد که کارکنان را تشویق کند تا تصمیمات خود را بر اساس دادهها بگیرند. برای دستیابی به این هدف، ارتباطات موثر، آموزش و پشتیبانی از مدیریت بالاتر نقش مهمی ایفا میکنند تا فرهنگی مبتنی بر داده در سازمان نهادینه شود.
[1] Chief Data Officer
منبع: atlan.com
ویرایش و ترجمه اختصاصی برای وبلاگ داتا: سپیده سلطانی
چرا با رویکردهای سنتی، نمیتوان سواد داده را آموزش داد؟
سواد داده، آموزش ریاضی نیست که بتوان آن را پای تخته سیاه و با رویکردهای سنتی به مخاطبان آموزش داد. […]
هوش مصنوعی؛ نورسیده مقبول صنعت بانکی
با گذر زمان و فراگیری هوش مصنوعی، پذیرش جوامع نسبت به این فناوری و ابزارهای مرتبط با آن در حال […]
گریزی بر اهمیت اعتبارسنجی هوشمند در صنعت مالی
اعتبارسنجی هوشمند، رویکرد مدرنی برای ارزیابی اعتبار افراد با بهرهگیری از پتانسیلهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. سیستمهای اعتبارسنجی […]