بناکردن ساختار حاکمیت داده
با اینکه بسیاری از سازمانها دچار مشکلاتی در مقیاسپذیری مؤثر حاکمیت داده شدهاند، برخی از آنها عالی عمل کردهاند. به عنوان مثال، یک خردهفروش بزرگ جهانی که حاکمیت دادههایش در بخش فناوری اطلاعات مدیریت میباشد، برای سالها با مشکلاتی در بهرهبرداری از ارزش داده مواجه بود. سپس، به عنوان یک بخش از تحول تحلیلی سراسری سازمان، در آموزش و مشارکت تمام تیم رهبری ارشد اجرایی، در حوزه حاکمیت داده سرمایهگذاری کرد. آنها به هر یک از رهبران اجرایی (مدیر مالی[1]، مدیر بازاریابی [2]و غیره) چندین دامنه داده یا حوزه داده کسبوکار اختصاص دادند که برخی از آنها، مانند تراکنشهای مصرفکننده و دادههای کارمندان، شامل چندین عملکرد یا خط کسبوکار بودند. بنابراین ضرورت دارد که به ساختار حاکمیت داده بپردازیم.
زمانی که این رهبران اهمیت حاکمیت داده را درک کردند، به حامیان آن تبدیل شدند. آنها در دامنههای خود، نمایندگانی را برای ایفای نقش صاحبان[3] و نگهبانان دامنه داده[4] انتخاب کردند و تلاشهای حاکمیت را به صورت مستقیم به موارد استفاده از تحلیل اولویتی مرتبط کردند. سپس با همکاری در مدت زمان کوتاهی، موارد داده اولویتی را براساس ارزشی که میتوانستند ارائه دهند، شناسایی کردند و هر چند هفته یکبار با مدیرعامل و تیم رهبری ارشد مشورت میکردند. این تلاشها شروع به نتیجه دادن کردند و به سازمان اجازه دادند که در چند ماه (نه چند سال) دامنههای اولویتی داده را راهاندازی کنند. این تلاشها باعث کاهش زمانی شد که دانشمندان داده برای پاکسازی دادهها[5] صرف میکنند و همچنین سرعت ارائه موارد کاربرد تحلیلی را افزایش داد. این برنامه همچنان در حال رشد است.
همانطور که نمونهها نشان میدهند، حاکمیت موثر داده نیازمند بازنگری در طراحی سازمانی آن است. یک ساختار حاکمیت معمولی شامل سه عنصر است:
دفتر مرکزی مدیریت داده (DMO[6]) که معمولاً تحت رهبری یک مدیر عامل داده (CDO[7]) قرار دارد، با یک استراتژی داده هدفمند و رهبران حاکمیت داده که جهت کلی و استانداردها را تعیین میکنند.
نقشهای حاکمیت داده براساس دامنههای داده که در آنجا کارهای روزانه انجام میشود، تنظیم میشوند.
کمیته داده که رهبران دامنه و DMO را به هم متصل میکند تا استراتژی و اولویتهای داده را با استراتژی کلی شرکت مرتبط کند، تأییدیه تأمین منابع را صادر کند و مسائل را بررسی کند.
این ساختار با ایجاد تعادل بین نظارت مرکزی، اولویتبندی مناسب و فراهم کردن سازگاری، به عنوان پایهای برای حاکمیت داده عمل میکند. همچنین در این ساختار تضمین میشود که کارکنانی که داده را ایجاد و استفاده میکنند، کسانی هستند که آن را مدیریت میکنند.
مدل حاکمیت داده برتر معمولاً شامل این سه عنصر سازمانی است.
[1] CFO (Chief Financial Officer)
[2] CMO (Chief Marketing Officer)
[3] data-domain owners
[4] data-domain stewards
[5] Data cleanup
[6] Data Management Office
[7] Chief Data officer
منبع: mckinsey
ترجمه و ویرایش اختصاصی برای وبلاگ داتا: سپیده سلطانی
تعیین سطح بلوغ فرهنگ داده در سازمانها
فرهنگ داده چیزی نیست که بتوان آن را با رویکرد «صفر و یک» مورد بررسی قرار داد. اساسا میزان بلوغ […]
ترندهای هوش تجاری در جهان کسبوکار
هوش تجاری بدون شک حالا دیگر به یکی از داراییهای غیرقابل چشمپوشی سازمانها -چه کوچک و چه بزرگ- تبدیل شده […]
چرا با رویکردهای سنتی، نمیتوان سواد داده را آموزش داد؟
سواد داده، آموزش ریاضی نیست که بتوان آن را پای تخته سیاه و با رویکردهای سنتی به مخاطبان آموزش داد. […]