داتا
منو موبایل

داتا

چالش‌های حاکمیت داده

این مقاله چالش‌های متداول در پیاده‌سازی برنامه‌های حاکمیت داده را برجسته کرده و راه‌حل‌های عملی برای غلبه بر آنها ارائه می‌کند. پیاده‌سازی حاکمیت داده نیازمند اهداف روشن، چارچوب قوی، فرهنگ داده‌محور و یادگیری مداوم و انعطاف‌پذیری است. در‌حین پیاده‌سازی برنامه حاکمیت داده، ممکن است با چالش‌های مختلفی مواجه شوید، مانند:

۱عدم حمایت کافی از سوی مدیران ارشد

کسب تأیید و حمایت مدیر ارشد ممکن است دشوار باشد و این امر می‌تواند موجب محدودیت در تخصیص منابع و هماهنگی اصول حاکمیت داده می‌شود. همچنین این چالش ممکن است باعث تأخیر در آغاز فرآیندهای ضروری حاکمیت داده شود و در نهایت به محدود شدن کارایی کلی این تلاش‌ها منجر گردد.

۲. مقاومت داخلی 

معرفی حاکمیت داده عموما نیاز به تغییر فرهنگ داخل سازمان دارد، که ممکن است با مقاومت کارکنانی که به روندها و جریان‌های کاری سنتی عادت دارند، روبرو شود. این مقاومت ناشی از ترس از نگرانی‌های افزایش نظارت، تغییر نقش و وظایف موجود یا عدم درک مزایای حاکمیت داده است.

۳. داده‌های بخش‌بندی شده و سیستم‌های ناهمگون

بسیاری از سازمان‌ها به دلیل وجود انبارهای داده که علت آن سیستم‌های قدیمی و پایگاه‌های داده مختلف است، با مشکلات ارتباطی داده مواجه هستند.  این محیط پراکنده داده، همگرایی داده و تعامل بین سیستم‌ها را مشکل می‌کند.

۴. رویکرد سلسله مراتبی و از بالا به پایین در حاکمیت داده

استفاده از یک رویکرد سختگیرانه از بالا به پایین در حاکمیت داده می‌تواند باعث کند شدن همکاری و مشارکت از سوی ارتباطات مختلف درون سازمان شود. مدل‌های سختگیر و مرکزی در حاکمیت داده، همه واحدهای کسب‌وکار را در‌بر نمی‌گیرد. این مدلها باعث مقاومت تیم‌ها می‌شود چرا که احساس می‌کنند نیازها و خواسته‌های آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

۵انطباق با استانداردهای نظارتی

در محیطی که تحت نظارت سنگین قرار دارد، سازمان‌ها با چالش‌های بسیاری در اطمینان از انطباق با مقررات مختلف حفاظت داده و حریم خصوصی مواجه هستند. پیچیدگی مقرراتی نیازهای نظارتی و ضرورت سازگاری با تغییرات مقررات، چالش‌های مداومی را برای اقدامات حاکمیت داده ایجاد می‌کند.

۶. چالش‌های همگرایی فناورانه

سیستم‌های ناسازگار، زیرساخت‌های قدیمی و عدم تعامل میان سیستم‌ها می‌تواند پیاده‌سازی و عملکرد هماهنگ رویه‌های حاکمیت داده را مختل کنند.

۷. قابلیت مقیاس‌پذیری

با گسترش فعالیت‌های سازمان‌ها، قابلیت مقیاس‌پذیری به یک چالش در حاکمیت داده تبدیل شده است. اطمینان از اینکه روش‌های مدیریت داده می‌توانند حجم داده‌های رو به افزایش، منابع داده متنوع و الزامات متغیر کسب‌و‌کار را مدیریت کنند، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و انعطاف پذیری است.

۸. کمبود کارکنان ماهر

حاکمیت داده نیازمند کارشناسان با مهارت‌های خاص در مدیریت داده، منطبق با مقررات و ارتباطات مانند دیتا استواردها[1](ناظران و برنامه ریزان دیتا) و مالکان محصولات داده است. کمبود این نوع کارکنان ماهر می‌تواند به مانعی برای پیاده‌سازی و مدیریت مستمر اقدامات حاکمیت داده شود.

۹.هزینه‌ها و بودجه‌بندی

پیاده‌سازی حاکمیت داده نیازمند سرمایه‌گذاری مالی قابل توجهی از جمله هزینه‌های فناوری، کارکنان، آموزش و مدیریت مستمر است. تأمین منابع مالی کافی و بودجه‌بندی برای این هزینه‌ها می‌تواند یک چالش باشد.

 

راه حل چالش‌های حاکمیت داده


در اینجا، ما به بررسی بهترین روش‌هایی که می‌توانند به عنوان یک برنامه عملی برای مدیریت این پیچیدگی‌ها خدمت کنند می‌پردازیم:

۱. با نشان دادن مزایای قابل لمس حاکمیت داده و تأثیر آن بر نتایج کسب‌و‌کار، پشتیبانی مدیران اجرایی را جلب کنید.
۲. با پروژه‌های با تأثیر بالا و تلاش کم آغاز کنید؛ به عبارت دیگر، پروژه‌هایی که به سرعت ارزش فوری ایجاد می‌کنند، اعتماد به فرآیند حاکمیت داده را افزایش می‌دهند.
۳. با مشاوره با تمام تولیدکنندگان داده، تمام حوزه‌ها و منابع داده را نقشه‌برداری و ثبت کنید.
۴. یک چارچوب حاکمیت داده از پایین به بالا ایجاد کنید که با مشارکت کاربران نهایی، احساس مالکیت را تقویت می‌کند.
۵. مستندات و آموزش‌های کافی ایجاد کنید تا کارمندان را در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌های حاکمیت داده‌شان آموزش دهید.
۶. با مقررات جدید حفاظت از داده‌ها همگام شوید تا روش‌های حاکمیت داده‌ای خود را با تغییرات مقررات سازگار کنید.
۷. یک ابزار انتخاب کنید که پشتیبانی از حاکمیت داده فعال برای نظارت و مدیریت لحظه‌ای دارایی‌های شما را داشته باشد؛ علاوه بر این، به دنبال یک معماری API باز برای همگرایی آسان با سیستم‌های موجود خود باشید.
۸. از ابتدا با درنظر گرفتن عواملی نظیر افزایش حجم داده، منابع داده متنوع و نیازهای متغیر کسب‌و‌کار، برای قابلیت مقیاس‌پذیری برنامه‌ریزی کنید.

[1] Data Stewards

منبع: atlan.com
ویرایش و ترجمه اختصاصی برای وبلاگ داتا: سپیده سلطانی

مطالب مرتبط
سه ماموریت حاکمیت داده

سه ماموریت اصلی حکمرانی داده در سال پیشِ رو

با رشد حجم و ارزش استراتژیک داده‌ها، ضرورت اجرای یک برنامه جدی و موثر برای حکمرانی داده،‌ بیش از هر […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده
بانک‌ها چگونه می‌توانند به موسساتی با اولویت هوش مصنوعی تبدیل شوند؟

بانک‌ها چگونه می‌توانند به موسساتی با اولویت هوش مصنوعی تبدیل شوند؟

در  مقاله‌ای از مکنزی که بخش ابتدایی آن در پست قبلی منتشر شد، به بررسی بانکهای هوشمند پرداخته و دلایل […]

10 دقیقه مطالعه مشاهده
بانکهای هوشمند

لزوم و چگونگی ورود بانک‌ها به مسیر هوشمندسازی

فناوری هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای جزئی اساسی از جهانی شده است که در آن زندگی می‌کنیم و بانک‌ها برای […]

10 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *