گامهای اساسی بلوغ داده چیست؟
امروزه داده، یکی از ارزشمندترین داراییهایی هر شرکت است. بهرهبرداری کامل از توانمندیهایی که داده ارائه میدهد، میتواند مزایای فراوانی به همراه داشته باشد. احتمالا از تعداد زیاد شرکتهایی که در بهرهبرداری کامل از داده ناتوان هستند، متعجب خواهید شد؛ بنابراین به مطالعه این مطلب ادامه دهید تا دریابید که بلوغ داده چیست و چگونه میتوانید در این زمینه از سایرین پیشی بگیرید.
یکی از بهترین راهها برای بهرهبرداری درست از داده، درک مفهوم بلوغ داده و قرار دادن خود در مسیر مناسب برای پیشرفت در مقیاس بلوغ داده است.
ما درحال آمادهسازی یک راهنمای جامع برای انتخاب صحیح در این زمینه هستیم وبه زودی آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
مفهوم بلوغ داده چیست؟
بلوغ داده (Data Maturity) یک اندازهگیری است که سطحی را نشان میدهد که شرکت در آن سطح از دادههای خود بیشترین استفاده را میکند. برای دستیابی به سطح بالای بلوغ داده، لازم است که دادهها قاطعانه در سراسر سازمان تعبیه شوند و به طور کامل در تمامی فرایندها، تصمیمگیریها و فعالیتها یکپارچه شوند.
بخش “بلوغ[1]” در عبارت “بلوغ داده” (Data Maturity) به شرکتها اشاره دارد. اگر یک شرکت در استفاده از دادههای خود بلوغ داشته باشد، به این معناست که دادههای خود را به طور موثری استفاده میکند تا از بهترین نتایج ممکن بهرهمند شود؛ و اینکار را به گونهای مسئولانه انجام میدهد که امنیت افراد یا کسبوکاری که دادههای آنها را در اختیار دارد، حداکثر شود.
انواع دادهها میتوانند مربوط به یک فرد خاص باشد (شامل جزئیات شخصی مانند سن، آدرس، اطلاعات تماس) یا متادادههایی[2] که توضیح میدهد چه مدت بازدیدکنندگان به یک برنامه وبی مراجعه میکنند، چگونه با آن تعامل میکنند (چه چیزی را کلیک میکنند و غیره) و چقدر احتمال دارد که به آن برگردند. این فقط برخی از مثالهای گروههای مختلف دادههایی است که میتواند برای کسبوکارها بسیار حائز اهمیت باشد.
اما چرا بلوغ داده و استفاده بهینه از آن مهم است؟ درباره شرکتهای فناوری بزرگی [3]مانند فیسبوک، گوگل و آمازون فکر کنید. تمامی این شرکتها به واسطه داده به بالاترین سطح صنعت دست یافتهاند. آنها دقیقاً میدانند که مشتریانشان علاقهمند به چه مواردی هستند، با چه مواردی احتمال تعامل دارند و چقدر طول میکشد تا با آیتمهای خاصی تعامل کنند.
این اطلاعات برای موفقیت این سازمانها بسیار ارزشمند هستند؛ زیرا این به این معناست که آنها میتوانند در نهایت محصول یا خدماتی با شخصیسازی بیشتر ارائه دهند و در نتیجه مشتری را راضی نموده و تضمین کنند که او به دنبال محصولات و خدمات بیشتری میآید. در عین حال، آنها از این دادهها به طور امن محافظت میکنند تا به دست افراد نادرست نیافتد.
اگرچه مقیاس آن ممکن است متفاوت باشد، اما برخورداری از بلوغ داده میتواند تأثیر بزرگی در موفقیت یک کسبوکار با هر اندازهای داشته باشد. بنابراین، درک راههای مختلف حفظ امنیت داده مهم است. یکی از بهترین راهها برای این کار، استفاده از مدلهای بلوغ داده است.
حال که میدانیم بلوغ داده چیست، ایده خوبی است که عوامل رفتار شرکت را بررسی کنیم تا بتوانیم بفهمیم چه اقداماتی برای پیشرفت در مقیاس بلوغ و تقویت قابلیتهای دادهای نیاز است.
مهمترین فعالسازهای بلوغ داده چیست؟
فرهنگ
فرهنگ که شاید مهمترین عامل باشد، روشی است که از طریق آن با تیم خود رفتار کرده و آنها را تشویق به اشتراکگذاری، حفاظت و بهرهبرداری از داده میکنید. همکاری گروهی در امکانسنجی بلوغ داده بسیار حائز اهمیت است.
داده
این مورد ممکن است واضح به نظر برسد، اما نوع دادهای که استفاده میکنید، جایی که منابع را از آن دریافت میکنید و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است.
ابزارها
نرمافزاری که برای جمعآوری دادههای خود استفاده میکنید، تأثیر مستقیمی بر کیفیت دادههای شما دارد. علاوه بر این، ذخیره سازی نیز باید مورد توجه قرار بگیرید.
کاربردها
حالا که همه دادههایتان را دارید، چگونه آن را برای بهبود شرکت خود پیادهسازی خواهید کرد؟
تجزیهوتحلیل
تکنیکهایی که برای تحلیل دادههایتان استفاده میکنید، در اینجا مطرح میشود. بهترین دادههای جهان اگر به درستی مورد بررسی قرار نگیرند، برای شما مفید نخواهند بود.
مهارتها
مجموعه مهارتهای شخصی شما و تیم شما برای اجرای صحیح سایر اجزای سیستم حائز اهمیت هستند.
رهبری
نگرش رهبر، روش اداره بودجه، نحوه سازماندهی تیم و سایر موارد، بالاترین چرخ دنده در مکانیزم است.
چگونه میتوان به مقیاسهای بالاتر بلوغ داده دستیافت؟
پس ما تحقیقی درباره نحوه دیدگاه افراد مختلف به مقیاس بلوغ داده داشتیم و از آن چهار مدل استفاده کردیم تا درک خودمان را درباره آن بیشتر کنیم. همچنین، به عوامل کلیدی مشارکت کننده در پیشرفت در این مسیر نیز نگاهی انداختیم.
اما درواقع چگونه از این عوامل برای پیشرفت در مقیاس بلوغ داده استفاده کنیم؟ در ادامه، تعدادی از بهترین نکات برای افزایش سطح رشد بلوغ داده شما آورده شده است:
شناسایی هرگونه مشکل هماهنگی با تجارت
داشتن یک استراتژی داده یک موضوع است؛ اما اگر این استراتژی بدون داشتن مبنای منطقی یا تحلیلی انتخاب شود و با استراتژی تجارت شما هماهنگ نباشد، زمان تلف شده است. انتخاب مدل بلوغ داده مناسب، ابزارهای تحلیل داده و خود داده برای پاسخگویی به نیازهای تجارت شما کلیدی است.
جذب اعضای مناسب در تیم خود
برخلاف تصور عموم مردم، دادهها تنها متعلق به بخش فناوری اطلاعات نیستند. برای پیشرفت در مقیاس بلوغ داده، شما باید تضمین کنید که مشارکت سراسری درسطح شرکت وجود داشته باشد و این امر با انتخاب افراد مناسب آغاز میشود.
ارتباط- کلید موفقیت
پس از جذب افراد مناسب، شما باید اطمینان حاصل کنید که استراتژی دادهای خود را به اعضای تیم ارتباط داده و این اعضا به طور موثر دادهها و استراتژی را بین خود به اشتراک میگذارند.
دقت لازم در مدیریت دادهها در هر مرحله
اما مدیریت دادهها از بالا آغاز میشود. کیفیت ضعیف داده، برخورد نادرست با دادهها و هدر رفت ساده زمان، همه نشانههایی از مدیریت نامناسب داده هستند و شما باید به هر قیمتی از این موارد دوری کنید.
سازمانها چگونه از بلوغ داده بهرهمند میشوند؟
با این اطلاعات، تنها چند قدم باقی مانده تا به سطح بلوغ داده برسیم و نتایج را شاهد شویم. اما نتایج چگونه به نظر میرسند؟ و ما چگونه از این نتایج بهرهمند میشویم؟
احتمالاً تا این لحظه به نظر میرسد که مزایا واضح و روشن هستند؛ اما چندین مزیت وجود دارد که تاکنون به آنها فکر نکردهاید. نگاهی به این موارد بیندازید، زیرا اینها ممکن است انگیزه نهایی باشند که شما برای اصلاح بلوغ داده در سازمان خود نیاز دارید تا در مقیاس بلوغ داده پیشرفت کنید:
- صرفهجویی در هزینهها از طریق بهرهوری بیشتر
- تقویت امنیت
- افزایش اعتبار و تصویر برند
- تقویت همکاری با سایر شرکتها
- افزایش نتایج و تأثیرگذاری
- تولید محصولات و خدمات بهتر
- افزایش آگاهی، بهبود یادگیری
همه اینها مواردی هستند که در نهایت منجر به افزایش درآمد خواهند شد و بدون شک افزایش درآمد، هدف اصلی در تجارت است.
نتیجه گیری
دانستیم که بلوغ داده چیست و قدمهای اساسی را شناختیم. درک بلوغ داده و چگونگی پیشرفت در مقیاس بلوغ داده میتواند بعد جدیدی را نه فقط در استفاده از دادههای خود، بلکه در بهبود عملکرد کلی شرکت برای کسبوکار شما به ارمغان بیاورد.
ما در داتا به مجموعهها در ارزیابی و پیشرفت در بلوغ داده کمک میکنیم. با ما تماس بگیرید.
[1] Maturity
[2] Metadata
[3] High Tech companies
منبع: softkraft.co
ترجمه و ویرایش اختصاصی برای وبلاگ داتا: سپیده سلطانی
تعیین سطح بلوغ فرهنگ داده در سازمانها
فرهنگ داده چیزی نیست که بتوان آن را با رویکرد «صفر و یک» مورد بررسی قرار داد. اساسا میزان بلوغ […]
ترندهای هوش تجاری در جهان کسبوکار
هوش تجاری بدون شک حالا دیگر به یکی از داراییهای غیرقابل چشمپوشی سازمانها -چه کوچک و چه بزرگ- تبدیل شده […]
چرا با رویکردهای سنتی، نمیتوان سواد داده را آموزش داد؟
سواد داده، آموزش ریاضی نیست که بتوان آن را پای تخته سیاه و با رویکردهای سنتی به مخاطبان آموزش داد. […]