داتا
منو موبایل

داتا

مزایای حاکمیت داده

حاکمیت داده در سازمان‌ها برای انطباق با مقررات، مدیریت ریسک مؤثر و ارائه خدمات مناسب به مشتریان بسیار حیاتی است. اینجا برخی از مزایای حاکمیت داده را مرور می‌کنیم و به تعریف این مفهوم کلیدی می‌پردازیم. 

 

حاکمیت داده چیست؟

حاکمیت داده به مدیریت، نظارت و دسترسی به داده‌ها اشاره دارد. این عملیات شامل ایجاد فرآیندها، سیاست‌ها و کنترل‌ها برای اطمینان از دقت، صحت و امنیت داده‌های بانکی در طول چرخه حیات آن می‌شود.
رئیس اداره داده بانک ملی کانادا، مفهوم حاکمیت داده در بانکداری را به این صورت تعریف می‌کند:
“حاکمیت داده، یک رویکرد استراتژیک و مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که هدف آن اطمینان از دسترسی، دقت، پاکیزگی (کلین بودن داده ها) و کیفیت بالای داده‌ها برای پشتیبانی از پیشنهادهای قابل فهم بانک است”
براساس  TechRepublic، حاکمیت داده به معنای ارائه ابزارها برای بهینه‌سازی کارایی و نوآوری و همچنین پشتیبانی از مدیریت ریسک و گزارش‌دهی منطبق با مقررات است.

چگونه حاکمیت داده سازمان را پشتیبانی می‌کند؟

حاکمیت داده مجموعه‌ای از مزایا را به ارمغان می‌آورد. از جمله مزایای حاکمیت داده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. انطباق با مقررات و مدیریت ریسک
۲. کارایی عملیاتی
۳. تجربه و رضایت مشتری
۴. نوآوری و مزیت رقابتی
۵. رشد درآمد و سودآوری
بیایید به هر یک از این ارزش‌ها به صورت دقیق‌تر و کامل‌تر بپردازیم.

انطباق با مقررات و مدیریت ریسک

سازمان‌ها با ریسک‌های قابل توجهی در زمینه‌های مالی و مقرراتی روبه‌رو هستند. پیاده‌سازی یک چارچوب مدیریت داده [1]به انطباق با دستورات مقرراتی کمک می‌کند و ریسک عدم انطباق را کاهش می‌دهد.
حاکمیت داده همچنین امکان نقشه‌برداری خط نسلی را فراهم می‌کند که منشأ، تغییرات و حرکت داده در چرخه حیات آن را ردیابی می‌کند. این ویژگی، این اطمینان را می‌دهد که شما مسیر مفهومی و دقیقی از دارایی‌های داده‌ای خود را حفظ کنید.

علاوه بر این، حاکمیت داده کمک می‌کند تا ارزیابی دقیق‌تری از ریسک ها انجام شود و بنابراین مدیریت ریسک تقویت شود.

کارایی عملیاتی

همانطور که Financial Technology Partners در فصل اول سال ۲۰۲۱ اعلام کرد، FinTech با حجم مالی ۲۹.۱ میلیارد دلار، افزایش ۱۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان داد و پرسودترین فصل خود را ثبت کرد. این افزایش نشان‌دهنده تغییر چشمگیری در صنعت بانکداری سنتی به واسطه فناوری مالی است.
این موفقیت به طور عمده به دلیل توانایی شرکت‌های FinTech در بهره‌برداری از داده‌های ساختاری و بدون‌ساختار از منابع داخلی و خارجی گوناگون است که ارائه خدمات مالی متنوع از قبیل پس‌انداز، وام‌ها و معاملات مالی را تسریع می‌کند.
در مواجهه با این نیروی برهم‌زننده، بانک‌های سنتی به برنامه‌های حاکمیت داده روی آوردند تا با رقبای FinTech چابک همگام شوند.
برای افراد فعال در صنایع پیشروی امروزی، حذف تکرارهای داده، کاهش خطاها، اطمینان از یکنواختی داده و هماهنگی پردازش داده‌های کارآمد یک استراتژی واضح و روشن برای افزایش کارایی عملیاتی است. این روش اطمینان می‌دهد که صنایع می‌توانند به سرعت به داده‌های دقیق و ساختارمند که یک عامل بحرانی برای عملیات کارآمد محسوب می‌شود، دسترسی یابند.

تجربه و رضایت مشتریان

سیاست حاکمیت داده قوی، داده‌های با کیفیت و دقیق را فراهم می‌کند، که به درک بهتری از رفتار و ترجیحات مشتریان منجر می‌شود. این سیاست این امکان را فراهم می‌کند تا بانک‌ها خدمات شخصی‌سازی ارائه دهند و تجربه مشتری را که به نوبه خود، رضایت و وفاداری مشتریان را افزایش می‌دهد، بهبود بخشند.
حاکمیت داده همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند ترجیحات مشتریان را با رعایت مقرراتی مانند آیین‌نامه‌های حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا (GDPR)[2] مدیریت نمایند؛ این امر از طریق ارائه مکانیسم‌هایی برای ثبت، ذخیره و به‌روزرسانی ترجیحات مشتریان انجام می‌شود.
حاکمیت داده همچنین برای حفظ کیفیت، دقت و به‌روز بودن داده‌ها بسیار حیاتی است. به این ترتیب، داده‌های مشتری شما همواره به‌روز و قابل اعتماد باقی می‌مانند؛  این امر این امکان را فراهم می‌کند که پروفایل‌دهی بهتری از مشتریان صورت گیرد، پیشنهادهای شخصی‌سازی شده داده شود و خدمات مشتری به‌طور کارآمد ارائه گردد؛ این عوامل در نهایت منجر به افزایش رضایت مشتری می‌شود.

نوآوری و مزیت رقابتی

حاکمیت داده،  اصل قوی برای تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته فراهم می‌کند؛ این امر در پیشبرد نوآوری نقش حیاتی ایفا می‌کند.
سازمان‌هایی که دارای یک چارچوب قوی مدیریت داده [3]هستند، می‌توانند از داده‌های خود برای شناسایی فرصت‌های جدید، تحلیل روندها، ارائه راه‌حل‌های نوآورانه و کسب مزیت رقابتی استفاده کنند.

رشد درآمد و سودآوری

مدیریت داده مؤثر می‌تواند به میزان قابل توجهی به رشد درآمد و سودآوری کسب‌وکارها و مجموعه‌های مالی کمک کند. به عنوان مثال، نگاه جامع به تمام داده‌های مشتری، به شناسایی فرصت‌های فروش اضافی و فروش محصولات مرتبط کمک می‌کند. این امر به شما اجازه می‌دهد تا پیشنهادهای ویژه محصولات و خدمات را ارائه دهید.

در این مقاله مزایای حکمرانی داده را مرور کردیم اما حکمرانی داده بدون چالش نیست. 

[1]  Data Governance Framework

[2] General Data Protection Regulation 

[3] Data Governance Framework

منبع: atlan.com
ویرایش و ترجمه اختصاصی برای وبلاگ داتا: سپیده سلطانی

مطالب مرتبط
تصمیم گیری داده محور در سال 2024

چرا در سال 2024 تصمیم‌گیری داده‌محور برای شرکتها حیاتی است؟

اگرچه در قدرت و اهمیت داده‌ها هیچ شکی نیست، اما زمان اتخاذ تصمیمات داده‌محور شرکتها درمی‌یابند که اظهاراتی جنجالی مانند […]

11 دقیقه مطالعه مشاهده
سه ماموریت حاکمیت داده

سه ماموریت اصلی حکمرانی داده در سال پیشِ رو

با رشد حجم و ارزش استراتژیک داده‌ها، ضرورت اجرای یک برنامه جدی و موثر برای حکمرانی داده،‌ بیش از هر […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده
بانک‌ها چگونه می‌توانند به موسساتی با اولویت هوش مصنوعی تبدیل شوند؟

بانک‌ها چگونه می‌توانند به موسساتی با اولویت هوش مصنوعی تبدیل شوند؟

در  مقاله‌ای از مکنزی که بخش ابتدایی آن در پست قبلی منتشر شد، به بررسی بانکهای هوشمند پرداخته و دلایل […]

10 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *